
Rotoriniai varikliai turėjo pakeisti pasaulį – kodėl jie nebegaminami?
9/22/20232 min skaitymo
Rotorinis variklis buvo ankstyvojo tipo vidaus degimo variklis, tačiau jis veikia visiškai kitaip nei įprastas stūmoklinis. Rotoriniame variklyje stūmoklio vaidmenį atlieka su velenu sujungtas rotorius, kurį suka jo briaunas veikiantis dujų slėgis.
Daugiau apie netradicinius variklius (elektinis, rotorinis, vandenilinis) skaitykite - Viskas apie automobilius(Produktų sąrašas).
Šis variklis buvo pagamintas 1958 metais vokiečių inžinierio F. Wankelio (Felikss Wankel), jo garbei variklis buvo pavadintas Wankeliu.
Paskutinis automobilis, parduotas su rotoriniu varikliu, buvo Mazda RX-8, kurio gamyba taip pat buvo nutraukta 2012 m. Jie yra kompaktiški, galingi ir skleidžia nuostabų triukšmą. Rotoriniai varikliai turėjo pakeisti pasaulį, kas nutiko ir kodėl tiek vairuotojų pamiltas variklis neišliko iki šių dienų?
Nors šiandien pagrindiniu varikliu laikome keturtaktį stūmoklinį variklį – pirmaisiais automobilio laikais taip nebuvo. Stūmoklinis variklis yra sudėtingas, jame yra daug judančių dalių tad automobilių gamintojai kur tik įmanoma siekė sumažinti sudėtingumą ir išlaidas. Taip buvo išrastas rotorinis variklis – kurio veikimo principas buvo daug paprastesnis. 1964 m. „Mazda“ pristatė pirmąjį dviejų rotorių „Cosmo Sport“ prototipą, o 1968 m. rotorinis automobilis buvo paruoštas naudoti visuomenei.
Ant popieriaus Wankel rotorinis variklis turėjo didelį pranašumą prieš Otto variklius, jis buvo lengvesnis, mažesnis ir automobiliuose buvo galima padidinti galią. Bet jis niekada netapo ``sveiku`` varikliu dėl specifinių konstrukcijos trūkumų. Rotacinių variklių šiluminis efektyvumas yra mažas, todėl išmetama daug teršalų ir sunaudojama daugiau degalų nei su paprastu Otto varikliu. Rotacinė sistema natūraliai sudegina savo tepimo alyvą, todėl išmetamųjų teršalų kiekis yra dar didesnis. Kitas svarbus veiksnys buvo gamybos sąnaudos. Surinkti rotacinius variklius reikėjo aukštesnio lygio patirties, todėl didėjo gamybos sąnaudos.
Nutraukti rotorinius variklius buvo suprantamas sprendimas, nes toliau naudoti šiuos variklius šiuolaikiniuose automobiliuose yra nepaprastai sunku. Kol šeštajame dešimtmetyje, dujos buvo pigios, o oras buvo nešvarus, nesunku suprasti, kodėl Felikso Wankelio įdėja galėjo būti geresnis kelias į priekį. Bet pasaulis pasikeitė, o stūmoklinis vidaus degimas pasirodė esąs universalesnis nei Wankelis. Visas vožtuvų mechanizmas tikrai yra sudėtingas, tačiau tai galima padaryti pigiai, efektyviai ir pakankamai švariai, kad būtų patenkinti automobilių gamintojai, klientai ir reguliuotojai. Rotaciniams varikliams tiesiog pritrūko įprastų variklių degalų efektyvumo ir išmetamųjų teršalų kiekio, o dėl didesnių priežiūros sąnaudų vartotojams buvo sunku įtikti. Tačiau rotorinio variklio palikimas išlieka, jį prisiminsime ir mes, automobilių entuziastai.
