Nešvari tiesa apie elektromobilius
3/10/20242 min read
Jie sako: ELEKTROMOBILIS – tai pasaulio revoliucija. Bet ar tikrai viskas, kas blizga, yra auksas?
Naujausios technologijos žavi, benzino ir dyzelino kainos gąsdina. Mintis sutaupyti begales pinigų už degalus atrodo patraukli. Šiame straipsnyje aptarsime elektromobilių perpardavimo galimybes, kalbėsime ar ištriktųjų elektromobiliai nekenkia aplinkai ir ar tikrai elektra varomų automobilių pardavėjai mums pasako visą tiesą.
Daug kas teigia, kad elektromobilis – tai pasaulio revoliucija, turinti daugiau elektronikos nei mechanikos. Remiantis ``World economic forum`` duomenimis - elektromobilių pardavimai sparčiai auga ypač Europoje. Čia per pastaruosius 12 mėnesių pardavimai išaugo 62%(2023m.).
Apie elektromobilius iš pardavėjų perspektyvos - dar visai neseniai jie buvo neišvaizdūs, negalingi ir brangūs. Šiandien elektromobilių gamintojai vis lenkia vieni kitus: ilgėja nuvažiuojamas atstumas, kaina tampa vis prieinamesnė, o modernus dizainas – vis dažniau gniaužia kvapą. elektromobilis turi daug mažiau besidėvinčių komponentų ir paprastesnę (bei pigesnę) eksploataciją. Taip pat automobiliui nenaudojant degalų - ženkliai sumažėja bendros išlaidos transportui.
Bet pradėkim nuo pradžių, kaip veikia elektromobilis?
Elektromobiliai veikia imdami elektrą iš tinklo ir kaupdami elektros energiją įkraunamose baterijose, kurios maitina elektros variklį, kuris suka ratus.
Pirmas faktas - daugiau elektromobilių nesumažins degalų sąnaudų.
Šiandien pasaulyje yra apie 18 milijonų elektromobilių, kaip teigia fizikas Mark P. Mills, net jei pasaulyje atsirastų daugiau kaip 500 milijonų elektromobilių, sunaudojamos naftos kiekis sumažėtų tik 10%. Nes daugiausiai naftos vis tiek sunaudos skraidantys lėktuvai, dideli sunkvežimiai, kasybos įranga, iš kurios gaunamas varis elektriniams automobiliams gaminti.
Antras faktas - elektriniai automobiliai - ne tokie žali kaip teigia pardavėjai.
Visų pirma todėl, kad pati elektra nėra `žalia`. Daugiausia elektros energijos gaunama iš iškastinio kuro, gamtinių dujų ir anglies. Tik 12% gaunama iš saulės ir vėjo. Nors elektromobilių pardavėjai teigia, kad elektromobiliai apskritai geresnės ir tvaresnės aplinkai.
Kad pagaminti vieną bateriją elektromobiliui - reikia išgauti 230 000kg mineralų ir uolienų. Ne viena pasiturinti valstybė neleidžia to daryti jų teritorijose, todėl teršiama labiau nepasiturinčios šalys ir darbui yra naudojami net vaikai. Daugybė žmonių džiaugiasi vairuodami savo `žalius` automobilius, nepagalvodami, kad kažkur vis tiek yra teršiama aplinka mineralams ir uolienoms išgauti ir kad tai dažnai atlieka vaikai vos kelių metų amžiaus plikomis rankomis ir kojomis.
Jeigu džiaugiatės, kad jūsų elektromobilis neišmeta anglies dioksido, faktas kurį turėtumėte žinoti - prieš jums pradedant važiuoti jūsų automobili, ar prieš pirmą kartą pajungiant jį krauti, jis jau išmetė 10-20 tonų anglies dvideginio prieš patekdamas į jūsų rankas. Tai įvyko dar tik kuriant tą vieną automobilį kasybos ir gamybos, gabenimo procese. Volkswagen atliktuose tyrimuose teigiama, kad nuvažiuojant pirmus 10 000 kilometrų su elektrine mašina, jūs labiau užteršėt aplinką, nei tuo atveju, jei važinėjote įprastu automobiliu. Su elektriniu automobiliu turite nuvažiuoti 160 000 kilometrų, kol elektrinė dalis pradės laimėti.
